ستاره مسافر

این وبلاگ داستان پسری است که دوست داشت تاثیر گذار و متفاوت باشه، به همین خاطر تصمیم گرفت ...

ستاره مسافر

این وبلاگ داستان پسری است که دوست داشت تاثیر گذار و متفاوت باشه، به همین خاطر تصمیم گرفت ...

سفرنامه اتریش

اتریش یکی از کشورهای شناخته شده اتحادیه اروپا و معروف به یکی از بهترین نقاط دنیا برای زندگی است. ولی در مجموع این کشور با طبیعت زیبا برای من به عنوان یک خارجی دوست داشتنی نیست. راستش دلیل مشخصی هم ندارم ولی خیلی حس خوبی از مردم نگرفتم. البته نمیشه از روبرو شدن با تعدادی تجربه محدود و متفاوت قانون کلی نوشت ولی میشه یک دید کلی بدست آورد. در ادامه برداشت های خودم را از سفر کوتاه به شهرهای وین و اینسبروک را به اشتراک میگذارم.

شهر

در مجموع چه در وین و چه در اینسبروک تمیزی شهر خیلی به چشم میاد، البته به نظرم سطل های زباله در سطح شهر زیاد به چشم می خورند، در اینسبروک بر روی هر کدام از سطل ها یک جمله خاص و آموزنده نوشته شده بود که به نظرم در تشویق از استفاده از سطل زباله بی تاثیر نبود (در کشور ژاپن تمیزی خیلی به چشم میاد ولی سطل زباله هم به سخطی پیدا میشه)! سبک معماری ساختمان های مرکز شهر وین (استفاده مناسب از اتاق های زیرشیروانی) این شهر را منحصر به فرد می کنند همچنین به نظرم بازسازی، تمیزی، تزیینات و رنگ آمیزی آن ها از اوضاع خوب اقتصادی این کشور کوچک خبر میده (معماری بعضی از ساختمان ها شبیه به ساختمان های شهر بوداپست در مجارستان با این تفاوت که بازسازی و بروز شدند). سامانه خوب حمل و نقل شهری و همچنین عدم وجود گیت چک بلیط یکی از تفاوت های این کشور است (البته بلیط ها بصورت تصادفی توسط مامورین مترو و اتوبوس چک می شوند). یکی دیگر از نکات جالب برای من عریض بودن و متناسب بودن خیابان هاست حتی بافت قدیمی شهر، حالا نمیدونم بافت قدیمی از قبل عریض بوده یا در طول ایام ساختمان ها را خراب کردند. راستی به نظرم آسفالت بودن بعضی از پیاده روها شاید خیلی با ماهیت اتریش هماهنگی نداشته باشه! در ضمن به نظرم پیاده رو مرکز شهر وین با داشتن سنگ های خاکستری و یکنواخت حس دلگیری به آدم میده هرچند که کثیفی را هم کمتر نشون میده! به نظرم شهرهای اتریش در شب تاریکتر از حد معمول هستند، ولی گرمتر بودن ساختمان ها و پاساژها نشان دهنده استانداردهای متفاوت این کشور با هلند است. چراغ های راهنمایی در سطح شهر در بعضی تقاطع ها از حد استاندارد بزرگتر و در بعضی مکان ها بسیار کوچکتر بودند. در آخر هم علاوه بر روبرو شدن با آدم های مست یکی از مشکلاتی که در اتریش با اون روبرو شدم که برام بسیار عجیب و غیر قابل پیش بینی بود عدم قبول کارت بانکی در بعضی از موقعیت ها بود! با توجه به وجود مالیات بعضی فروشگاه ها تقاضای پول نقد می کردند! همچنین برای خرید از دستگاه های خودکار فروش بلیط یا خوراکی (که معمولا قدیمی بودند) معمولا بدون داشتن سکه به مشکل میخوردیم!!!!

مکان های دیدنی

با سفر به وین می توانید موارد خاصی را تجربه کنید، تجربه هرکدام از این نقاط دیدنی می توانند برترین ها در نوع خودشون باشند (اگر بخواهید چیزی را فقط برای یک بار تجربه کنید). مثلا سالن اوپرا وین تجربه خاصی است که میتونه حس کنجکاوی شما را برای دیدن سالن های تیاتر و اپرا دیگر را برطرف کند. کتابخانه مرکزی، قبرستان شهر و باغ وحش وین (شاید قدیمی ترین باغ وحش دنیا) از اینگونه تجربه های منحصر به فرد هستند. یکی از نقاط دیدنی وین برای من بازدید از دانشگاه وین بود. روبرو شدن با تصویر برندگان نوبل این دانشگاه (با طراحی جالب که این حس را به دانشجویان میده که نفر بعدی میتونید شما باشید) و همچنین روبرو شدن با مجسمه تعداد زیادی از اساتیدشون که خیلی از ماهارو با فرمولاشون در مدرسه کلافه کرده بودند در حیاط مرکزی این دانشگاه برای من خاطره انگیز بود (راستش باید در مورد این دوره طلایی اتریش بیشتر بخونم)! یکی از موارد متفاوت این شهر امکان بازدید از پارلمان بسیار کوچکشون هست که در مقایسه با هزینه های اتریش داری بلیط ارزانی هست. شاید خاطرانگیزترین قسمت، بازدید از سالن اپرا و یا همان تیاتر شهر وین بود که برای اولین بار نمایش اپرا را تجربه کردم، البته خیلی متوجه مفاهیم داستان نمایش نشدم ولی شکل نمایش و حرکات صحنه و دکور برای من خیلی جذاب بود، همچنین یکی از موارد شاید عجیب (برای من) در اتریش امکان بازدید ارزان قیمت از نمایش ها بود، بلیط های اصلی نمایش ها گران هستند اما قسمتی از طبقه بالا سالن به بلیط های ارزان اختصاص داده شده که بینندگان می توانند بصورت ایستاده اپرا را تماشا کنند! بازدید از کتابخانه ملی اتریش با سبک فیلم های قدیمی هم تجربه متفاوتی برای هر بازدید کننده است (شباهت بسیار به کتابخانه کالج ترینیتی دوبلین) که همانطور اشاره کردم بازدید از آن میتونه تجربه کاملی از اینگونه کتابخانه ها به شما بده و سایر موارد مشابه را برای شما تکراری کنه. راستی یکی از چیزهایی که تو ذوقم خورد عبور از کنار ساختمان اوپک بود (یک ساختمان چندطبقه معمولی)! راستش انقدر از مقر دایم اوپک در دوران کودکی از اخبار میشنیدم همیشه فکر میکردم که این ساختمان چه عظمتی دارد!!! در اینسبروک هم آرامش شهر و طبیعت زیبا و کوهستانی آن و ساختمان های رنگی شهر بسیار زیبا هستند و به نظرم در هر فصلی این شهر میتونه زیبا و آرامش بخش باشه البته به نظرم بیشتر این شهر برای علاقه مندان به اسکی مشهور است. البته با اینکه فکر میکردیم این شهر بسیار آرام و بدون هیچ گونه ترافیکی است در روز پرواز به علت بسته شدن یکی از خیابان های شهر توسط دانشجویان طرفدار محیط زیست مسیر ده دقیقه ای را در حدود یک ساعت در راه بودیم و در آخرین لحظات به هواپیما رسیدیم.

مردم

مردمی که باهاشون روبرو شدم خوشپوش تر از هلندی ها و بدون شک خوش پوشتر از من بودند و به نظرم در شهرهای کوچکتر با تعجب بیشتری به خارجی ها نگاه میکردند. راستش خیلی با آدم ها نتونستم راحت ارتباط برقرار کنم اما اولین خاطره جالبم، گرفتن یک بلیط مجانی از یک خانم میانسال در حالی که در صف خرید بلیط اوپرا در سالن اپرا وین بودم، هست که در اون سال ها به من خیلی حس خوبی داد! اما برای بازدید از کتابخانه برای گرفتن بلیط دانشجویی خانم بلیط فروش کنکاش زیادی کرد که تا اون موقع هیچ وقت اینگونه با اون روبرو نشده بودم و در نهایت هم با بلیط معمولی وارد شدم و در ادامه هم با نگهبانی با رفتار دوگانه روبرو شدم! یا برای ورود به پارلمان هم مسیول فروش اول خیلی خوشرو به من قیمت را گفت و چون قیمت خیلی کم بود دوباره با تعجب ازش قیمت را پرسیدم که سگرمه هاش بد توهم رفت (در کسری از ثانیه خنده به خشم تبدیل شد)! در آخر هم یکی از رفتارهای متفاوت برای من بعد از ورود به فرودگاه کوچک اینسبروک اتفاق افتاد، در حال خرید از دستگاه های فروش بسیار قدیمی و مکانیکی بلیط اتوبوس برای رفتن به مرکز شهر بودیم که یک آقای تیپیکال اتریشی من را با دست عقب کشید و گفت من برات بخرم سریعتر میشه! نه خودت معطل میشی! و نه بقیه... شاید تمام این اتفاقات در ده ثانیه افتاد ولی اولین بار بود با این نوع رفتار که کسی بهم دست بزنه و صف را بهم بزنه روبرو شدم!

پینوشت: مطالب این پست خاطراتی کوتاه از سفر اخیرم به شهر اینسبروک و سفر سال ها پیشم به وین است در نتیجه به احتمال فراوان دارای خطاهای ساختاری و سوگرایی است. همچنین  با توجه به مطالب و سفرنامه های گوناگونی که که در اینترنت در مورد دیدنی های این شهر هست سعی کردم وقت شما را مجددا با مطالب تکراری نگیرم.