ستاره مسافر

این وبلاگ داستان پسری است که دوست داشت تاثیر گذار و متفاوت باشه، به همین خاطر تصمیم گرفت ...

ستاره مسافر

این وبلاگ داستان پسری است که دوست داشت تاثیر گذار و متفاوت باشه، به همین خاطر تصمیم گرفت ...

توصیه نامه Recommendation Letter

توصیه نامه یکی‌ دیگه از مدارک لازم برای ادامه تحصیل در دانشگاه های کشور های دور هستش! توصیه نامه یا Reference Letterیا Recommendation Letter باید توسط یک مرجع نوشته یا به صورت الکترونیکی تکمیل شود. 

http://s4.picofile.com/file/7900964622/%D8%AA%D9%88%D8%B5%DB%8C%D9%87_%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87.jpg

معمولاً توصیه نامه کاغذی شامل دو بخشه. بخش اول یک متن از پیش تهیه شده است که شخص مرجع مشخصات خودش را می‌نویسه و اینکه یک ارزیابی سریع از شما انجام میده. بخش دوم هم معمولاً به نکاتی‌ شامل میزان علاقه و جدیت متقاضی در درس هایی که با مرجع داشته و یا مهارت متقاضی در انجام تحقیق و پژوهش‌ اشاره میشه. طولانی‌ یا کوتاه بودن توصیه نامه مهم نیست، بلکه این که چه اطلاعاتی‌ را منتقل می‌کنه مهم است. بایستی به گونه ای باشه که فرد ارزیابی کننده را مجاب کند که شما همون موردی هستید که اونا دنبالش می‌ گردند (جدی، منظم و دارای پتانسیل خوب پژوهشی و ...). در ادامه به چند تا نکته ای که به نظرم مهم هستش اشاره می‌کنم!

*این که چه شخصی‌ توصیه نامه علمی‌ را بنویسه، خیلی‌ تصمیم سخت و مهمی‌ است که شما باید راجع به آن تصمیم بگیرد. در مجموع استاد یا فردی که براتون می‌نویسه بهتره دارای این ویژگیا باشه: زبان انگلیسیش خوب باشه و شما رو خوب از نظر رفتاری و علمی بشناسه، از همه مهم تر باهاتون صمیمی و کلا آدم مهربونی باشه! فرد نویسنده میتونه استاد راهنما، استاد مشاور، استادی که درسی با او داشتید یا رییس محل کارتون باشه و اگر بازم کسی‌ نبود هر نفری که به ذهنتون میرسه!! حالت ایده‌آلش اینه که این مرجع در دانشگاه مقصد فردی از بین اساتید را بشناسه و یا کلا ادم شناخته شده ای باشه!

*اگر فکر می‌کنید به توصیه کاغذی نیاز ندارید! به نظر من همون اول ۱۰ تا کاغذ چاپ کنید برین پهلوی استاد (زمانی‌ که سرش خلوته) و  از طرف امضا بگیرین! چون می‌بینید بعدا استاد وقت نمیکنه توصیه آنلاین پر کنه و یا کلا یک تعداد محدود پر میکنه که اون موقع کاغذی میفرستین و شانساتون را از دست نمیدین!

*بعضی‌ دانشگاه ها هستن همه دانشجو هاش میخوان برن به همین خاطر استادا زیاد وقت نمیکنن برای همه دانشجو ها توصیه نامه بنویسن! پس بیشتر از سه مرجع برای نوشتن انتخاب کنید! و ازشون به تناوب استفاده کنید! اگرم دیدید استادی که می‌خواین نمینویسه! ناراحت نشید! اصلا اتفاق خاصی‌ نیفتاده!

*نکته دیگه ای که باید بهش توجیه کنید این هست که بدونید نویسنده نظرش نسبت به شما چه جوریاست؟ و از همه مهمتر چند تا توصیه می‌نویسه! بعضی‌ استادا ۳ تا به زور مینویسن! حالا کاغذیه را میشه ۱۰۰۰ تا امضا بگیری ولی‌ اگر انلاین باشه واقعا به بدبختی میفتین اگر استاد اذیت کنه!

*معمولاً برای دانشگاه های آمریکا توصیه نامه باید به صورت الکترونیکی‌ ارسال بشه. در صورت ارسال الکترونیکی‌، باید رایانامه مربوط به "مرجع" را در سایت دانشگاه وارد کنید و بعدش اونا خودشون فرم آنلاین را به استاد میفرستند و استادم به سوال ها جواب میده (حداکثر ۱۰ دقیقه وقتش را میگیره! ولی‌ یک دفعه پر کرده باشه فقط ۲ دقیقه). سوالاتی هم که می پرسند ایناست: شما را از کجا میشناسه؟ از نظر درسی‌ چطورید؟ از نظر پژوهشی چطورید؟ از نظر پشتکار چطورید؟ شایدم بپرسه از نظر اخلاقی‌ چطورید؟ و در نهایت این که شما را توصیه می‌کند یا خیر؟ معمولا سوال ها هم ۴ تا گزینه داره که از ضعیف تا خوب مرجع می تونه انتخاب کنه! کلا چیز خاصی‌ نیست! خیلیم کنجکاوید برید دانشگاه نورس داکوتا استیت فرم انلاینش را پر کنید و آدرس خودتون را بدید تا ببینید سوالات چی‌ هست! (جز دانشگاه هایی هست که قبل واریز پول فرم آنلاین را میفرسته.) 

*میگن بهتر رایانامه دانشگاهی استاد را بدین ولی‌ اگر استاد نداشت فکر نکنید بخاطر یک رایانامه رد میشید! اونا فقط به حرفای استادتون توجه میکنند نه رایانامش!!! خواهشا وقتتون را برای این چیزا تلف نکنید! (مبنا بر صداقت هستش، پس هرکی‌ را معرفی‌ کنید با هر رایانامه ای حتما وجود خارجی‌ داره! انشالله!!)

*یک نکته دیگه، فکر نکنید توصیه نوشتن وظیفهٔ استادتون هستش استاد داره بهتون لطف میکنه که توصیتون میکنه تازه کلیم خالی‌ میبنده (که باید اون دنیا جواب خدا را هم بده) بعضی‌ کشورا، دانشجو باید تا آخرین قطرهٔ خونش تلاش و کار کنه که استاد براش یک خط بنویسه!

*بد نوشتن یعنی‌ صفت منفی‌ نسبت دادن نه واقعیت را گفتن و اغراق نکردن! بعضیا میان میگن بخاطر توصیه نامه استاد دانشگاه مارو رد کرد! این یکی‌ از خنده دارترین حرفای دنیاست! یعنی‌ همه چیتون خوب بوده و اون دانشگاه فقط بخاطر استاد ردتون کرده! خواهشا با خودتون رو راست باشین! بعضی‌ کشورا که همین طوری پذیرش میدن!! اصلا توصیه نامه را نمیخونند! (که خودتون میدونید کجاها هستن!) بعدم توصیه نامه با بقیه مدارک سنجیده میشه و اهمیتش برای بورس و مقاطع بالا بیشتر احساس میشه! پس فقط بخاطر یک کلمه شما رد نمیشید‌! هیچ وقت نوشته این طرف یادم نمیره! که نوشته بود خدا لعنت کنه استادم را بخاطر توصیش زندگیم عوض شد! حالا استاد بدبخت تازه کاغذی نوشته بود و از طرفم تعریف کرده بود تازه پسره خونده بود و فرستاده بود (اگر بد بود میتونست نفرسته)! متاسفانه بعضی‌ اوقات نمیفهمیم مشکل از خودمون هست!

*معمولاً توصیه نامه به همراه سایر مدارک ارسال شده، بررسی‌ می‌‌شه، پس اگر در بخش رزومه و یا انگیزه نامه بر روی گرایش یا نکتهٔ خاصی‌ تاکید کرده اید؛ بهتره که مراجع از این چیزا تعریف کنند!

***من تو نوشته هام زیاد به روش نوشتن اشاره نمی کنم (کلی‌ سایت برای کمک هست)! و فقط سعی‌ می‌کنم به مشکلاتی که باهاشون احتمالا روبرو میشید، اشاره کنم که شاید شما در وقتتون صرفه جویی بشه و حتی ترافیک و آلودگیه هوا و مصرف بنزین هم کمتر شه! پس شما هم اگر نکته ای به ذهنتون رسید لطفا اشاره کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد