ستاره مسافر

این وبلاگ داستان پسری است که دوست داشت تاثیر گذار و متفاوت باشه، به همین خاطر تصمیم گرفت ...

ستاره مسافر

این وبلاگ داستان پسری است که دوست داشت تاثیر گذار و متفاوت باشه، به همین خاطر تصمیم گرفت ...

بورس اراسموس مندوس

هاتحادیه اروپا هر ساله تعدادی از دانشجویان سرتاسر دنیا را بورس میکنه و بهشون این امکان را میده تا بطور کاملا رایگان و در شرایط کاملا ایده آل به ادامه تحصیل در کشورهای اروپایی بپردازند. البته این بورس به چند بخش و زیر مجموعه تقسیم میشه یک قسمت بورس کلی که همه می تونند شرکت کنند و تعدادی بورس منطقه ای که شامل ایران هم میشه. در این پست سعی می کنم ابتدا به معرفی این بورس و سپس به سوال هایی احتمالیتون پاسخ بدم.

بورس کلی

از میان رشته هایی که هر ساله اعلام میشن شما باید رشته های مربوط به خودتون را انتخاب کنید و برای آن ها اقدام کنید و فقط باید در نظر بگیرید به علت اینکه برای این دوره ها از سرتاسر دنیا مدارکشون را می فرستند قبول شدن بسیار رقابتی هستش همچنین بعد از انتخاب رشته شما باید با توجه به خواسته های دانشگاه مقصد مدارکتون را بفرستید حالا ممکن یک دانشگاه ازتون بخواد مدارک را پست کنید و دیگری انتظار داشته باشه مدارک را آنلاین بفرستید (مینیمم های هر دانشگاه  فرق می کنه).

ایران عراق یمن

این بورس که مختص به این سه کشور هستش توسط اتحادیه اروپا حمایت مالی میشه (یکی از زیرمجموعه های بورس اراسموس مندوس) و شما بعد از پذیرش در دانشگاه مورد نظر توسط بورس اراسموس مورد حمایت مالی قرار می گیرید البته این بورس با تعدادی از دانشگاه های داخل قرارداد داره (فردوسی مشهد، شیراز، تهران، خواجه نصیر، شهید بهشتی، چمران اهواز، آزاد کلیه واحدها) که دانشجوهای محصل در این دانشگاه در الویت بالاتری قرار دارند. توجه کنید اگر شما رتبه یک کنکور باشید و در حال تحصیل در دانشگاه شریف باشید دانشجویی که در آزاد یکی از واحد های خیلی خیلی دور تحصیل می کنه نسبت به شما الویت داره (توجه کنید معمولا هر سال تارنمای این بورس در این بخش تغییر می کنه و اطلاعات هم ممکن هر ساله کمی تغییر کنه).

سوالات احتمالی

چقدر میدن؟ با توجه به مقطعتون حقوق ماهیانه + بلیط رفت و برگشت هواپیما + شهریه دانشگاه + بیمه و ... در کل شما هزینه ای نمی کنید حتی باید در بدو ورود پولی که پرداخت می کنید که به دانشگاه برسید را بهتون پرداخت کنند (در صورت پرداخت بلیت و فاکتور).

چی در مقابلش ازمون میخوان؟ هیچی! کلا هیچی! همین که دارند رو ذهن شما بصورت غیر مستقیم کار می کنند براشون کافیه.

غیر دانشگاه پارتنر شانس دارن؟ نمیگم صفر ولی کم! در ضمن شما تا قبل از اینکه فارق التحصیل بشین عضو پارتنر محسوب میشید (شانس پذیرشتون بیشتر) به محض فارق التحصیلی شما هم به گروه کم شانس ها می پیوندید.

چی کار کنم یا چی داشته باشم تا بورس شم؟ هیچ کار! راستش چون رقابتیه شما نسبت به بقیه سنجیده میشید پس باید معدل بالا نمره زبان بالا و رزومه عالی داشته باشید تازه اگر اینارو داشته باشین باز هم معلوم نیست پذیرش بشین (من خیلیا رو دیدم با رزومه های خیلی خوب بورس نشدن) ولی در کل به علت بین المللی بودن بهتر که نمره زبان خیلی بالایی باید داشته باشید.

این بورس تا کی ادامه داره؟ تا زمانی که بودجش تامین بشه، شنیده بودم بودجشون تا سال 2013 هستش و برای بعدش باید توسط اتحادیه اروپا تامین بشه.

چه مقاطعی داره؟ مدرک کوتاه مدت، ارشد، دکترا، پسا دکترا، دوره مربوط به کارکنان دانشگاه.

چرا اطلاع رسانی در مورد این بورس توسط دانشگاه های پارتنر کمه؟ نمیتونم بگم بی دلیله! شاید ...

شانس در کدوم مقطع بیشتر؟ دوره های اکسچنج کارشناسی (Under Graduate Diploma) چون در این مقطع تعداد کمتری تصمیم دارند که برند و به همین دلیل مدارک مورد نیاز برای اپلای را ندارند (به نظرم به علت کمی متقاضی در این مقطع با تمام شرایط شما راه میان و بهتون وقت میدن) در ضمن اگر پسر و مشمول هستید در حالت عادی نمیتونید اجازه خروج 10 ماهه را بگیرید (در مقطع کارشناسی در زمان تحصیل بیشتر از یک ماه اجازه خروج پیوسته نمیدن) البته قانونش اینه اما.....

در دوره های 10 ماهه چی میخونند؟ تمام درس های ارشد را میخونید ولی پایان نامه ارایه نمیدید! یعنی با دادن یک پایان نامه تبدیل به ارشد میشه البته زمان اضافی را اگر دانشگاه قبول کنه که ادامه بدید باید از جیب خودتون بپردازید. البته اگر در مقطع ارشد یا دکترا هستید میتونید به عنوان فرصت مطالعاتی از کشور خاج بشید ولی اگر فارق التحصیل هستید شاید نتونید در حالت طبیعی اجازه خروج را بگیرید چون دوره ده ماهه ارشد مورد قبول کشور ما نیست.

مدارک اراسموس مورد قبول ایران هستن؟ اصلا به اراسموس ربطی نداره، اراسموس مندوس فقط داره بهتون پول میده و فقط این مهم که شما کجا دارین درس میخونید و آیا این دانشگاه توی لیست وزارت علوم هست یا نه.

چند بار در سال پذیرش دارند؟ یک بار ولی اگر ظرفیت ها پر نشه دوباره اطلاع رسانی می کنند.

چرا بچه هایی که رفتن اطلاعی نمیدن؟ سربسته بگم: بخاطر اینکه معمولا دانشجویان هم وطن دوست دارن متفاوت باشند.

* تاکید می کنم شما نباید روی این بورس حساب کنید یا هدفتون را بذارید بورس گرفتن از اراسموس چون واقعا هیچ حسابی نداره! این بورس را فقط باید براش اقدام کرد و به فراموشی سپرد. تاکید می کنم اصلا روش حساب نکنید مخصوصا اگر دانشجوی دانشگاه پارتنر نیستید.

نظرات 1 + ارسال نظر
مح صا 1393/05/16 ساعت 11:40

با اینکه اطلاعات مال یک سال پیشه، اما انصافا مفید و واضح بود

با تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد