ستاره مسافر

این وبلاگ داستان پسری است که دوست داشت تاثیر گذار و متفاوت باشه، به همین خاطر تصمیم گرفت ...

ستاره مسافر

این وبلاگ داستان پسری است که دوست داشت تاثیر گذار و متفاوت باشه، به همین خاطر تصمیم گرفت ...

سفرنامه هلند - مردم

هرچند طول سفرم به هلند کوتاه بود و نمیتوان نتیجه گیری کلی کرد اما به نظرم مردم بسیار محترمی، حداقل در برخورد با مسافران آمدند، به عنوان مثال در سفر به لاهه در مکان های مختلف خانم های سالخورده تا متوجه میشدن مسافر هستم، بدون اینکه ازشون سوال بپرسم پیش قدم میشدن و کمک می کردن (حالا نمیدونم بخاطر احترام بود یا از تنهاییشون که دنبال سرگرمی می گشتن) البته از رفتارشون با مهاجران اطلاعی ندارم ولی داستان های خیلی متفاوتی هم از رفتارشون شنیدم (مانند سرد بودن و بی تفاوت بودن و ...).


بعضی از هلندی ها واقعا قد بلند و درشت بودن (مثل شخصیت هاگرید هری پاتر) به همین خاطر ارتفاع چارچوب های درشون از ما بلندتر بود. تا جایی هم که دیدم به مصرف ماهی، پنیر (لبنیات) و سیب زمینی علاقه مند بودند. 


زبان هلندی ها (Dutch) شبیه آلمانی اما متفاوت هستش ولی همشون از افراد سالخورده تا کسایی که شغل های سطح پایین دارند می تونند به طور کامل اینگلیسی صحبت کنند فقط گاهی در بیان اعداد به اینگلیسی مشکل دارند. در زبان خودشون هم خیلی از حرف خ استفاده می کنند (به جای گ و ج از خ استفاده می کنند)، البته مانند سایر کشورها نوشته های روی مواد غذایی، فروشگاه ها و ... به زبان اول این کشور است.


 حتما اصطلاح Go Dutch را شنیدید که به معنی هلندی رفتن است و وقتی استفاده میشه که تصمیم داریم هر کسی پول خودش را حساب کنه، که به نظرم نشان دهنده حسابگری این مردم است. در مورد انرژی هم به شدت درست مصرف می کردند در ضمن در هلند همانند سایر کشورهای اروپایی برای شما لامپ پرنور و یک اتاق خیلی گرم یک آرزو محسوب میشه (به دانشجویان توصیه میشه لامپ با خودشون ببرند!) چون حتی شما اگر تصمیم به خرید لامپ بگیرید به آسانی نمی توانید لامپ پرنور پیدا کنید. قبل از سفر هم در کتابی خوانده بودم بعد از خرید در گرفتن پول خرد دقت کنید چون گاهی پول را پس نمی دهند ولی از بدو ورود تا خروج باقیمانده پولم را با دقت خاصی پس می دادند که گاهی حوصلم سر می رفت (در هلند برخلاف ایتالیادر پس دادن یک سنت و 2 سنت پول را گرد می کنند که به نظرم اینجوری خیلی بهتره ). 

نظرات 2 + ارسال نظر
ضدهوایی 1392/04/12 ساعت 18:32

خوبه که انقدر سفر رفتی.تجربه و در ک محیط اطراف به صورت تصاعد هندسی افزایش پیدا میکنه در یک فردی مثل شما.

احمد 1393/12/14 ساعت 21:10

علت اینکه در بیان اعداد مشکل داشتن این بود که تو زبان هلندی برخلاف انگلیسی اول رقم دهگان رو میگن و بعد یکان. مثلا 27 رو بخوای به فارسی ترجمه کنی میگن هفت و بیست. برای همین عدد گفتن براشون سخته.

ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد